lørdag den 8. maj 2010

Speltboller

Fordej:
340 g fuldkornsspeltmel
1 knsp gær
3,4 dl vand

Færdig dej:
650 g speltmel
3,2 dl. vand
5 tsk. salt
1 dl. mørkt sirup
10 g gær

Dag 1
Rør fordejen til en tyndtflydende masse og stil den lunt til dagen efter.

Dag 2
Rør fordejen sammen med ingredienserne til den færdige dej. Ælt dejen godt igennem med hænderne el langsomt i en røremaskine i ca 12 min til en tynd, klistret dej. Læg et klæde over dejen og lad den hvile lunt ca 5-6 timer.
Skær forsigtigt dejen ud til 2-3 brød eller boller. Form dem forsigtigt. Sæt brødene på en bageplade og drys dem med speltmel. Bag dem i en forvarmet ovn ved 240 grader. Sprøjt evt vand på brødene med en vandforstøver, mens de er inde i ovnen.
Skru ned for ovnen til 200 grader efter 3 min.
Boller bages ca 15 min. - Brød ca 30-35 min og Flutes ca 18-20 min

Ingen kommentarer:

Send en kommentar