mandag den 5. december 2011

Albondigas







En af mine livretter fra Tenerife er denne:

Fars:
150g hakket kalvekød
50g finthk. bacon el.serranoskinke
Maldonsalt og friskkværnet peber
½ tsk. paprika
3 fed friskpresset hvidløg
1 lille revet løg
1 tsk. frisk finthakket rosmarin, el.
En lille håndfuld finthk. persille
1 æg
2-3 spsk. rasp

Tomatsauce:
40 g finthk. bacon el.serranoskinke
Koldpresset jomfruolivenolie
1 stort finthk. løg
4-5 fed finthakkede hvidløg
8 solm.tomater el.(1 ds.flåed.tomater)
1 tsk. frisk finthakket rosmarin, el.
En lille håndfuld finthk. persille
½-1 tsk. paprika
Maldonsalt, sukker og friskkværnet peber.





Fars:
Det hakkede Kalvekød røres sammen med skinken. Derefter tilsættes salt, peber, paprika, hvidløg og løg – vær varsom med saltet, da skinken i sig selv er meget salt.
Farsen røres sammen. hvorefter krydderurter, æg og rasp tilsættes.
Form farsen til små kødboller og rul dem derefter i hvedemel. Prøv evt. at stege 1 stk. af farsen på en pande og smag efter om krydringen er i orden.

Tomatsauce:
Skinken sauteres nogle min. i olien. Løg og hvidløg tilsættes, og der sauteres yderligere i 3-4 min.
Skær toamterne i fine tern og tilsæt dem. Lad saucen koge i nogle min. og smag den til med krydderurter og krydderier. Lad saucen simrer i ca. 10 min. hvorefter den hældes i et ovnfast fad.

Kødbollerne lægges ned i saucen og skal være ca halvt dækket af denne.
Sæt fadet i ovnen ved 200 grader i ca. 15.-20 min alt efter kødbollernes størrelse.
Spis brød (evt. PAN)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar