onsdag den 16. marts 2011

Gratineret løgsuppe



90 g smør
1 spsk olivenolie
1 kg løg (5-6 stk mellemst.)
½ tsk sukker
½ tsk salt
1½ spsk hvedemel
1½ ltr. oksebouillon

4 skiver landbrød (ristet)
2 fed hvidløg
3 spsk olivenolie
250 g reven gruyere el. emmertaler

Smelt smørret sammen med olivenolien i en gryde. Nå rsmørret bruser tilsættes løgene.
Rør rundt og sauter løgene i 4-5 min. indtil de er klare.
Skru ned for varmen, læg låg på og lad løgene simre ca 15 min. indtil de er let gyldne.
Rør ind imellem - tag låget af. Tilsæt sukker og salt og skru op. Lad løgnee riste under hyppig
omrøring 30-40 min indtil de er gyldne.
Drys melet ud over løgene og rør rundt mens melet bruner. Hæld bouillonen i og rør rundt.
Skru ned på lavt blus læg låg på og lad løgsuppen koge i 15 min. indtil løgene så småt begynder at gå i opløsning.
Rist brødene og gnid hvidløg henover læg brødene i en dyb tallerken og drys ost henover.
Stil ovnen på 225 grader.
hæld forsigtig suppe i tallerknerne og læg til sidst brødene ovenpå suppen og drys med ost igen.
Lad suppen stå i ovnen i ca 15 min. til den begynder at boble og osten og brødet er brunt i skorpen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar